Toukokuu 3, 2017

Unelmat – höttöä ja hattaraa vai keino jäsentää tulevaisuutta?

Heidi Haila

Asiakkuusjohtaja, TBWA\Helsinki

Minusta piti tulla ratsastuksenopettaja. Mitäs muutakaan? Olihan nuorena yksi ihailemistani auktoriteeteista tuo taitava ja määrätietoinen nainen, joka ohjasi meitä suurten, monta sataa kiloa painavien eläinten kanssa toimimisessa. Hän, jonka opeilla ja ohjeilla sain onnistumisen tunteita hevosen selässä kerta toisensa jälkeen. Suurimman osan vapaa-ajastani vietin hevostallilla, ympäristössä, joka suuresti vaikutti siihen, että minusta tuli itsenäinen, vastuuntuntoinen ja määrätietoinen aikuinen.

Ympäristöstä vaikutteita ammattipohdintaan

Eipä minusta kuitenkaan tullut ratsastuksenopettajaa, vaan markkinoinnin ammattilainen. Kun nyt pohdin niitä asioita, joista olin pikkutyttönä vaikuttunut ja joita arvostin ratsastuksenopettajassani, löydän paljon elementtejä, jotka ovat auttaneet minua onnistumaan urallani. Määrätietoisuus, nopea ongelmanratkaisukyky, itsenäinen työskentely, kyky ottaa johtajuus – joitakin mainitakseni. Näitä ominaisuuksia ja kykyjä ei opita ainoastaan koulussa, vaan elämässä jatkuvasti. Onpa muuten tutkittukin, että hevostytöistä kasvaa keskimääräistä parempia johtajia. Niin tai näin… Tämän hetken 13–18-vuotiaat nuoret keräävät juuri nyt niitä aineksia ja ottavat ympäristöstä vaikutteita, jotka määrittävät merkittävästi, millaisia ammattilaisia heistä kasvaa ja millaista uraa he lähtevät luomaan.

Siinä missä me elimme nuoruutemme vielä melko selkeässä koulumaailman rytmittämässä kehityskaaressa, tavoitteena valkolakki ja valmistuminen, on nykynuorille tarjolla valtava määrä vaihtoehtoja ja vaikutteita. Digitalisaatio on sirpaloinut koulumaailman, opiskelun, työn ja työelämän. Nuorille tiettyyn ammattiin valmistuminen on vasta matkan lähtöpiste, ei päämäärä, kuten me tällä hetkellä työelämässä olevina sukupolvina olemme tottuneet ajattelemaan.

Nuorilla mahdollisuuksia, joita emme osaa kuvitellakaan

Teknologia ei ainoastaan muuta työkaluja ja tapoja, vaan vie ammatteja mennessään ja tuo uusia työtehtäviä tullessaan. Arvioidaan, että jopa 12 % työpaikoista kuolee ja saman verran syntyy vuosittain. Se on hurjan paljon. Samalla se tarjoaa nykynuorille valtavasti mahdollisuuksia, joista emme vielä edes ole tietoisia. Vaiko sittenkin uhkia, uhkia epäonnistumiseen? Sekä että. Siinä missä muutos nähdään uhkana monille ammateille, se ajaa meitä yksilöitä ja yhteiskuntaa muokkaamaan toimintatapoja ja etsimään uusia mahdollisuuksia, oppimaan jatkuvasti uutta, jotta menestyisimme kovenevassa kilpailussa myös tulevaisuudessa.

Apuna tulevaisuuden visioinnissa – unelmien toteuttajana

Meidän tehtävämme on auttaa jokaista suomalaista nuorta löytämään oma unelmansa, oli se sitten ratsastuksenopettaja, 3D-räätäli tai Marsin viljelijä, ja tsemppaamaan heitä sitä kohti. Luodaan yhdessä alustoja, kuten tämä Tietoa tulevasta -ohjelma, jotka auttavat nuoria ideoimaan ja hahmottamaan tulevaisuutta. Varmistetaan, että heidän, tulevaisuuden, ääni on tarpeeksi vahva yhteiskunnassa ja sen kehittämisessä.

P.S. Vaikken päätynytkään ”unelma-ammattiini” ratsastuksenopettajana, toimin nykyään päivätyöni ohessa ratsastusvalmentajana. Unelmat voivat yllättää ja lopulta toteutua elämässä monella tavalla!

 

Takaisin blogit-sivulle

Kategoria: Blogit , Uncategorized